fbpx

Blog

Een kijkje in de keuken bij Recht Direct

23-02-2022 - Wat is eigenlijk waar onze juristen zo goed in zijn? Waar houden ze zich de hele dag mee bezig? Dat is veel meer dan heel de dag contracten maken. We laten je graag kennis maken met een werkdag van een van onze juristen. Ik neem je in onderstaande blog helemaal mee in mijn werkdag als jurist bij Recht Direct

Een werkdag van onze juristen

Voor velen brengt ‘juridische gedoe’ negatieve energie met zich mee. Dat kunnen wij ons voorstellen, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Een juridisch kloppend contract of een jurist die even met jou meekijkt naar een bepaalde mailwisseling kan je juist helpen. En dan niet pas als er nood aan de man is, liever niet zelfs. Wij kunnen op de voorgrond en in de communicatie met anderen meer betekenen dan jij denkt. We laten je graag kennis maken met een werkdag van een van onze juristen.

08:00 uur

Om 08:00 begint mijn werkdag op kantoor of thuis achter mijn laptop. Ik start de laptop op en check mijn mailbox en agenda. Wat staat er voor vandaag op de planning? De eerste mailtjes beantwoord ik alvast voor het overleg.

08:30 uur

Wij hebben bijna dagelijks een meeting met onze juristen om de dag en agenda te bespreken. Zo zijn we allemaal op de hoogte van elkaars agenda en kunnen we elkaar een handje helpen waar nodig. Nu we door corona nog regelmatig thuiswerken, is het natuurlijk ook fijn om een vast moment te hebben om elkaar te spreken.

08:45 uur

Mijn oog valt als eerste op een mail van gisteravond van een klant die een vraag heeft over onze documentgenerator. Ja je leest het goed; wij hebben een handige generator waarmee je gemakkelijk zelf gepersonaliseerde documenten genereren. Om de klant zo goed mogelijk te helpen, vraag ik een van mijn (meer) technische collega’s om de vraag van de klant te beantwoorden.

09:00 uur

En als mijn mailbox leeg is ga ik aan de slag met mijn eerste taak voor vandaag: het opstellen van een advies over de nieuwe Telecommunicatiewetgeving. Sommige vragen van klanten zijn niet 1,2,3 te beantwoorden en brengen wat meer werk met zich mee. Om de vraag / vragen zo goed mogelijk en kijkend naar het bedrijf te beantwoorden, maak ik een uitgebreid advies en stappenplan. Je kunt het zien als een taak die een bedrijfsjurist normaal gesproken oppakt. Maar niet ieder bedrijf heeft een bedrijfsjurist, dus daarom nemen wij deze taken graag over.

Tussendoor beantwoord ik nog een aantal telefonische vragen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Een greep uit onze vragen: 1) wat moet ik doen als de arbeidsovereenkomst van mijn werknemer afloopt? 2) heb ik toestemming nodig van mijn klanten om een nieuwsbrief te versturen? 3) heb ik per se algemene voorwaarden nodig?

12:00 uur

Ik check nogmaals mijn mailbox en ‘chatberichten’ en zie dat een van mijn collega’s van sales een prospect aan de telefoon heeft gehad. Ik pak meteen de telefoon om deze vraag te beantwoorden. Het gaat om een discussie met een klant over de uitgevoerde werkzaamheden. Wat wij kunnen doen? Wij zijn graag vanaf het begin betrokken bij de zaak, dus ik stel voor de mailwisseling over te nemen. Na ontvangst en bestudering van de stukken ga ik hier deze week mee aan de slag.

12:30 uur

Even een korte break om na een uur weer met een frisse blik aan mijn volgende taak te beginnen.

13:30 uur

Ik ga aan de slag met het opstellen van een vaststellingsovereenkomst. De klant wil afscheid nemen van een van zijn werknemers met wederzijds goedvinden. Hierover hebben ze al gesproken. Aan ons de taak om de afspraken die ze gemaakt hebben op maat vast te leggen in een vaststellingsovereenkomst.

15:00 uur

In de middag staat een ‘ikmisje-gesprek’ oftewel een jaarlijks updategesprek op de planning. Dit gesprek vindt virtueel plaats. Wij zijn graag betrokken bij onze klanten en hebben daarom, bij een aantal abonnementsvormen, standaard een jaarlijks updategesprek toegevoegd aan onze dienstverlening. We gaan om de tafel met de klant en bespreken het afgelopen jaar, maar kijken ook naar de toekomst. Tijdens het jaargesprek beantwoorden we de vragen van de klant, bekijken we of er nog standaard overeenkomsten gecontroleerd kunnen worden of dat de klant ons als juridische sparringspartner in een project wil betrekken.

16:00 uur

Na afloop van het gesprek maak ik een verslag en dit stuur ik door naar de klant. Ook geef ik een aantal aandachtspunten en tips mee en ga ik aan de slag met de controle van de algemene voorwaarden, de arbeidsovereenkomsten en de privacyverklaring.

16:15 uur

Als laatste taak voor vandaag stel ik een brief op voor een klant. Namens een klant reageer ik op een wederpartij die meent een overeenkomst met onze klant te hebben gesloten. Daar zijn wij het niet mee eens, dus sturen we een korte brief waarin we ons op het standpunt stellen dat er geen sprake is van een overeenkomst.

17:00 uur

Ik check voor de laatste keer mijn mailbox en beantwoord de mailtjes. Dan klap ik mijn laptop dicht en ga ik weer op huis aan of loop ik naar beneden (als ik thuis aan het werk ben).

Overzicht van dienstverlening

Wist jij bijvoorbeeld al dat wij de contacten met jouw werknemer of wederpartij over kunnen nemen? Wist jij al dat wij de contracten die je ontvangt van jouw leverancier kritisch kunnen beoordelen?
Is het antwoord op deze vragen nee, lees dan snel verder. Wij vertellen je graag wat we kunnen betekenen:

  1. Het opstellen en controleren van maatwerkcontracten en voorwaarden
  2. Het opstellen van brieven
  3. Het overnemen van de contacten met een werknemer of wederpartij
  4. Het opstellen van een vaststellingsovereenkomst en het in onderhandeling treden met een (jurist van de) werknemer
  5. Het opstellen van (praktische) maatwerkadviezen
  6. Het verzorgen van (interne) trainingen en presentaties op maat

En dan is dit nog niets eens alles…

Benieuwd naar wat wij allemaal te bieden hebben? Bel, mail of chat met ons!

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Onbeperkt toegang tot documenten

Headset

Rechtshulp take-away service

Uurtarief

Voordelig uurtarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Maar wat vinden klanten eigenlijk van ons?

8

Prettig

- De Empanada Fabriek

Kennis van zaken, snelle reactie.

We werken goed samen met Recht Direct. Het is een laagdrempelige manier om snel juridisch advies in te winnen. We krijgen snel reactie zodat we vervolgens snel kunnen handelen.

- Leon

tevreden

altijd goed geholpen als er een probleem was.

- Karel

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×