fbpx

Blog

Let op! Gemiste uren als gevolg van corona mogen niet worden verrekend met vakantie-uren van medewerkers

"Goed dat je meer wilt weten over dit onderwerp. Het kan zijn dat de informatie in dit artikel niet meer helemaal in orde is. Het artikel is namelijk meer dan een jaar oud. Uiteraard willen wij je graag verder helpen. Neem voor de meest actuele informatie over dit onderwerp contact met ons op!"

08-08-2022 - Als werkgever ben je verplicht je medewerkers loon te betalen, ook wanneer zij geen werkzaamheden hebben verricht. Alleen in specifieke gevallen mag je de loonbetaling stopzetten. Onduidelijk was echter wat gedaan moet worden in een situatie als de coronacrisis, waarbij niet altijd arbeid verricht mócht worden. Daar heeft de rechter recent uitspraak over gedaan.

De vraag:

Mag je als werkgever gemiste uren als gevolg van corona verrekenen met het vakantiegeld van een medewerker? 

Het antwoord:

Nee. Een situatie als corona komt in principe voor rekening van de werkgever.

De case

Een vrouw is werkzaam als verkoopmedewerkster in een winkel. De winkel moet dicht als gevolg van corona, waardoor de verkoopmedewerkster haar uren niet kan maken. Haar werkgever rekent de gemiste uren als min-uren. De helft van de min-uren neemt de werkgever op zich, maar de andere helft komt voor rekening van de verkoopmedewerkster.

De medewerkster besluit ontslag te nemen, maar ze heeft nog een hoop min-uren open staan. Ze krijgt van haar werkgever twee opties:

  1. Ze kan extra werken tot het einde van haar contract om de openstaande min-uren weg te werken;
  2. Ze kan haar min-uren laten verrekenen met haar vakantiegeld.

De medewerkster gaat hier niet op in, maar besluit wel haar vakantie-uren op te nemen. De werkgever ziet dit als een toezegging voor optie twee en verrekent de min-uren van de medewerkster met haar vakantie-uren.

Het conflict loopt zo hoog op dat ze uiteindelijk samen voor de rechter staan.

De rechter stelt vast dat de coronacrisis vervelend en onvoorzien is voor beide partijen. Toch komt het niet verrichten van arbeid door iets als de coronacrisis voor rekening van de werkgever. Je kunt de gemiste uren in dit geval dus niet verrekenen met de vakantie-uren van medewerkers.

Wat betekent dit nu echt voor jou?

In de meeste situaties ben je als werkgever gewoon verplicht om loon uit te betalen, ook wanneer de arbeid niet verricht wordt. Zelfs wanneer sprake is van uitzonderlijke omstandigheden zoals de coronacrisis komt dit voor jou rekening. Je kunt de gemiste uren alleen op een medewerker verhalen als de omstandigheden waardoor de arbeid niet verricht kan worden voor rekening komen van de medewerker. Je kunt natuurlijk wel proberen een redelijke oplossing te vinden met je medewerkers. Medewerking is hierbij wel een vereiste.

Recht Direct helpt echt

Heb je vragen? Wij helpen je graag! Neem contact op met onze juristen via juristen@rechtdirect.nl of bel: 085 008 11 80.

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Slimme tools en documenten

Headset

Persoonlijk advies

Uurtarief

Voordelig tarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×