fbpx

Nieuws

Hoe houd jij jouw debiteuren onder controle?

"Goed dat je meer wilt weten over dit onderwerp. Het kan zijn dat de informatie in dit artikel niet meer helemaal in orde is. Het artikel is namelijk meer dan een jaar oud. Uiteraard willen wij je graag verder helpen. Neem voor de meest actuele informatie over dit onderwerp contact met ons op!"

18-08-2021 - De situatie: Als ondernemer wil je dat je bedrijf winst maakt en dat het bedrijf goed loopt. Wat veel ondernemers echter over het hoofd zien, is dat een goed debiteurenbeleid daarbij helpt. Tijd om daarom het debiteurenbeleid eens op de schop te nemen.

De vraag:

Hoe zorg je dat in moeilijkere tijden, denk aan de coronacrisis, de boel goed blijft lopen?

Het antwoord:

Een goed debiteurenbeleid. Dit is wat veel ondernemers over het hoofd zien. Vele schuiven het namelijk door naar de administratie of doen het wel ‘effetjes’ op zondagavond. Besteed je echter meer aandacht aan het debiteurenbeheer, dan haal je meer geld binnen.

Maar hoe organiseer je een goed debiteurenbeleid?

Hiervoor gelden 4 basisregels, die we hieronder verder voor je uitwerken:

Basisregel 1: Hanteer een duidelijk debiteurenbeleid

Zorg dat binnen de organisatie duidelijk is hoe het debiteurenbeleid in elkaar steekt, zodat hier actief mee om wordt gegaan en iedereen op dezelfde wijze werkt. Stel jezelf daarbij de volgende vragen: Wat is de gemiddelde betalingstermijn van mijn klanten? Hoe ga ik om met klanten die niet betalen? Hoe vaak controleer ik betalingen? Hoe groot is het debiteurensaldo? Wat zijn de termijnen voor betalingsherinneringen en aanmaningen? Wanneer schakel ik een incassobureau in?

Basisregel 2: Maak een makkelijke (en veilige) betaalmethode

Wil je dat klanten hun rekening snel betalen, dan is het slim om een makkelijke betaalmethode te hanteren. Als je bijvoorbeeld een webwinkel hebt, zorg dan bijvoorbeeld dat klanten via iDeal kunnen betalen.

Basisregel 3: Leg alles vast

Houd alles bij! Elk contact met de klant. Zorg dat afspraken die worden gemaakt schriftelijk worden vastgelegd, zodat je hier altijd op terug kunt vallen als het nodig is.

Basisregel 4: Blijf professioneel

Zorg dat je je tegenover de klant altijd als professional gedraagt. Laat je niet meeslepen door emoties en frustraties. Denk ook aan de klant, is er misschien iets aan de hand waarom de klant niet kan betalen. Is er iets mis met het product/dienst dat je geleverd hebt? Ga hierover met de klant in gesprek.

Schakel Recht Direct in

Heb je vragen? Wij helpen je graag! Neem contact op met Loes voor een vrijblijvend gesprek via loes@rechtdirect.nl of bel: 085 008 11 80.

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Slimme tools en documenten

Headset

Persoonlijk advies

Uurtarief

Voordelig tarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×