fbpx

Nieuws

Negeer een retour gekomen (opzeggings-)brief niet, maar kom in actie!

"Goed dat je meer wilt weten over dit onderwerp. Het kan zijn dat de informatie in dit artikel niet meer helemaal in orde is. Het artikel is namelijk meer dan een jaar oud. Uiteraard willen wij je graag verder helpen. Neem voor de meest actuele informatie over dit onderwerp contact met ons op!"

20-04-2021 - De werkgever in deze case heeft een opzeggingsbrief per aangetekende post en per gewone post naar een postadres van werknemer gestuurd, maar deze aangetekende brief wordt geretourneerd door PostNL. Gevolg: werknemer is niet op de hoogte van de opzegging. Wie is hiervoor verantwoordelijk?

De hoofdpijn case:

De werkgever in deze case, een beveiligingsbedrijf, besluit onder andere door de coronacrisis om per 1 oktober 2020 de arbeidsovereenkomst van een werknemer op te zeggen. De werkgever heeft hiervoor een ontslagvergunning aangevraagd bij het UWV. De werkgever heeft de opzeggingsbrief per aangetekende post en per gewone post naar een postadres gestuurd, maar deze aangetekende brief wordt geretourneerd door PostNL. Toch is de werkgever gestopt met het betalen van het loon van de werknemer. Pas in januari 2021 vindt de werknemer de opzeggingsbrief. Werknemer is van mening dat de opzegging daarom niet geldt en dat de werkgever het loon moet doorbetalen.

De vraag:

Is de arbeidsovereenkomst door de werkgever op de juiste wijze opgezegd?

Het antwoord:

Nee. Volgens de kantonrechter moet een opzegging ook daadwerkelijk de werknemer hebben bereikt, anders heeft de brief geen werking. Tenzij het de schuld is van de werknemer dat de opzegging hem niet heeft bereikt. Dat de werknemer de post niet op zijn thuisadres ontving veranderde niets aan de situatie volgens de kantonrechter. Het is namelijk aan de verzender van de opzegging, de werkgever dus, om de opzegging te sturen naar een adres waarvan hij mag aannemen dat de werknemer daar kan worden bereikt.

Naast het bovenstaande heeft een werkgever een extra zorgplicht ten opzichte van de werknemer. Dit omdat een ontslag ingrijpende gevolgen heeft voor de werknemer. De werkgever kreeg de opzeggingsbrief retour gestuurd door PostNL en mocht er daarom niet van uitgaan dat de werknemer de brief ook echt had ontvangen en ervan kennis heeft kunnen nemen. Aangezien de ontslagvergunning nog geldig was, had de werkgever extra inspanning moeten leveren om de werknemer op de hoogte te stellen van de opzegging. De opzegging heeft dus nooit plaatsgevonden en de werkgever was verplicht om het loon vanaf 1 oktober 2020 door te betalen.

Wat betekent dit nu echt voor jou?

Wil je net als deze werkgever het contract van een werknemer opzeggen? Of wil je een andere belangrijke schriftelijke mededeling doen? Zorg er dan voor dat de opzegging of andere belangrijke mededeling jouw werknemer ook écht bereikt. Doe dit door het versturen van een aangetekende brief of laat de werknemer tekenen voor ontvangst van de brief.

Komt een aangetekende brief terug, zorg er dan voor dat de opzegging of mededeling de werknemer op een andere manier bereikt. Doe je dit niet? Dan loop je het risico dat, in een soortgelijke situatie, de opzegging niet heeft plaatsgevonden.

Recht Direct helpt echt

Heb je vragen? Wij helpen je graag! Neem contact op met Marjolein via marjolein@rechtdirect.nl of bel: 085 008 11 80.

 

 

 

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Onbeperkt toegang tot documenten

Headset

Rechtshulp take-away service

Uurtarief

Voordelig uurtarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Maar wat vinden klanten eigenlijk van ons?

prettige en juiste communicatie waarin je gehoord wordt

Het contact met mijn tussenpersoon, Loes Ewals, heeft helemaal naar wens en vraag gelopen. Juiste en professionele input waar nodig ontvangen. Verder geen woorden nodig om mijn complimenten uit te spreken.

- Paul van der Putten

tevreden

altijd goed geholpen als er een probleem was.

- Karel

8

Zeer positief over de samenwerking! Het advies is niet altijd 1 op 1 over te nemen in de praktijk, omdat we geregeld meer risico durven te nemen. waardoor we hier soms wat tegenin gaan, maar het is natuurlijk wel erg…

- Exclusive Networks

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×