fbpx

Nieuws

Verhuurder, klaag op tijd!

"Goed dat je meer wilt weten over dit onderwerp. Het kan zijn dat de informatie in dit artikel niet meer helemaal in orde is. Het artikel is namelijk meer dan een jaar oud. Uiteraard willen wij je graag verder helpen. Neem voor de meest actuele informatie over dit onderwerp contact met ons op!"

12-05-2021 - Heeft een huurder wijzigingen aangebracht in de ruimte die hij van jou huurt, zorg dat je dan tijdig aangeeft dat hij deze wijzigingen ongedaan moet maken. Doe je dit niet, dan komen de kosten voor het terugbrengen van de ruimte in originele staat voor jouw rekening (!)

De hoofdpijn case:

De verhuurder in deze zaak heeft van september 2015 tot november 2017 een bedrijfsruimte verhuurd aan huurder. Huurder heeft vervolgens zonder toestemming van verhuurder zonwering aangebracht. Ook heeft de huurder stickers aangebracht op muren en deuren. Toen huurder de huur heeft opgezegd is er geen eindcontrole geweest, terwijl huurder hier wel voor open stond. Ruim 2,5 jaar later (in februari 2020) klaagt verhuurder pas bij huurder over schade die is veroorzaakt door het niet verwijderen van de aangebrachte wijzigingen. Verhuurder is van mening dat huurder de kosten voor herstel van het pand moet vergoeden.

De vraag:

Is huurder verplicht de herstelkosten aan verhuurder te vergoeden?

Het antwoord:

Nee. De schade aan het pand is toe te rekenen aan huurder, maar hierover heeft de verhuurder te laat geklaagd, namelijk ruim 2,5 jaar na het eindigen van de huur. Dat de schade aan het pand pas zo laat ontdekt werd door verhuurder, is haar eigen schuld.

Had verhuurder wel aan het einde van de huur het pand gecontroleerd, dan was zij wel op de hoogte van de schade aan het pand en dan had zij huurder hier direct op kunnen aanspreken. Huurder had de wijzigingen vervolgens ongedaan moeten maken. Daarnaast voert de rechter aan dat het niet gaat om een ernstige fout aan de kant van de huurder, de zonwering was namelijk een noodzakelijke aanpassing aan het pand.

Wat betekent dit nu echt voor jou?

Ben jij ook verhuurder van een bedrijfsruimte of woning? Zorg er dan voor dat er altijd een oplevering plaatsvindt wanneer iemand stopt met huren. Bij de oplevering is het namelijk direct duidelijk of de huurder het pand heeft hersteld in de originele staat. Is dit niet het geval, trek dan aan de bel.

Wil je zeker zijn van je zaak, dan is het verstandig tijdens de huurperiode een voorinspectie uit te voeren. Tijdens de voorinspectie kun je de huurder dan al wijzen op het verwijderen van de aangebrachte wijzigingen vóór oplevering.

Recht Direct helpt echt

Heb je vragen? Wij helpen je graag! Neem contact op met Marjolein via marjolein@rechtdirect.nl of bel: 085 008 11 80.

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Slimme tools en documenten

Headset

Persoonlijk advies

Uurtarief

Voordelig tarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×