Nieuws

Wat te doen als jouw huurder de volledige straat terroriseert?

07-04-2021 - De situatie: een huurder woont al jarenlang in een sociale huurwoning. Hij loopt ’s nachts over straat, maakt foto’s en belt aan bij buren. Ook schreeuwt hij te pas en te onpas naar buurtbewoners. De buurt is het zat, ze liggen wakker en voelen zich niet op hun gemak.

De vraag:

Op een plek waar veel mensen bij elkaar wonen, is het onvermijdelijk dat je soms wat last hebt van de buren. Maar wat als het zo ver gaat dat de buren niet meer slapen? Of als de buurman zich ernstig bedreigd voelt door jouw huurder? Kun je hier als verhuurder iets tegen doen?

Het antwoord:

Ontvang je klachten, dan wordt van je verwacht dat je onderzoek doet en stappen onderneemt tegen de huurder die overlast veroorzaakt. Maakt de huurder het echt te bont, dan kan zelfs van je verwacht worden dat je naar de rechter stapt. Voordat je bij de rechter staat moet er een hoop gebeuren. Huurders krijgen namelijk veel bescherming.

Hoe gaat zo’n klachtenprocedure in z’n werk?

Een klachtenprocedure bestaat uit een aantal fases:

  1. Onderzoek naar de klacht en gesprekken met de klagers: onderzoek de klacht van de huurder en de aard en ernst hiervan. Ga ook het gesprek aan met de klager en zorg ervoor dat je deze blijft betrekken in het traject. Aan de hand van het onderzoek dient de verhuurder tot passende maatregelen over te gaan.
  2. Bemiddeling en dossieropbouw: daarna volgt het (vaak lange) traject van bemiddeling en het zoeken naar praktische oplossingen. Probeer te komen tot concrete afspraken tussen partijen die zien op het voorkomen van overlast en evalueren van afspraken.
  3. Gerechtelijke fase: hopelijk slaagt de bemiddelingsfase. Is dit niet het geval, dan begint het gerechtelijke traject.

Als woningcorporatie is het verstandig om een standaard klachtenprocedure in te stellen. Hoe ga je om met een klacht en in welke fase van het traject worden welke stappen gezet? Recht Direct kan hierbij helpen.

Wat staat er allemaal in zo’n overlastdossier?

Bij al deze stappen is het belangrijk om een uitgebreid dossier te vormen. Dit doe je door alle stappen schriftelijk vast te leggen en zoveel mogelijk te ondertekenen. Denk hierbij aan:

  • alle correspondentie met overlast veroorzakende huurder;
  • klachten van omwonenden: liefst in logboekvorm;
  • rapporten/meldingen politie of eventueel andere betrokken organisaties;
  • overzicht bemiddelingspoging(en) verhuurder en verslagen daarvan;
  • waarschuwingen en (laatste) aanmaningen en sommaties aan de huurder;
  • bewijsmateriaal: eventuele foto’s, video’s en geluidsopnames, getuigenverklaringen;
  • eventueel proces-verbaal van constatering van een deurwaarder.

Wat betekent dit nu echt voor jou?

Als een huurder met een klacht bij je komt, moet je hier serieus werk van maken. Doe je dit niet? Dan kun je te maken krijgen met verzoeken tot huurprijsvermindering.

Schakel Recht Direct in

Neem vroeg in het traject contact op met Recht Direct. Wij kunnen je ondersteunen in de dossiervorming en het zetten van de juiste stappen. Moet uiteindelijk een procedure opgestart worden, dan kunnen we de zaak doorverwijzen naar een advocaat huurrecht die al op de hoogte is van de zaak en daarom snel kan acteren. Neem contact op met Loes om jouw overlastdossier te bespreken via loes@rechtdirect.nl of bel: 085 008 11 80.

 

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Onbeperkt toegang tot documenten

Headset

Rechtshulp take-away service

Uurtarief

Voordelig uurtarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Maar wat vinden klanten eigenlijk van ons?

Kennis van zaken, snelle reactie.

We werken goed samen met Recht Direct. Het is een laagdrempelige manier om snel juridisch advies in te winnen. We krijgen snel reactie zodat we vervolgens snel kunnen handelen.

- Leon

9

we hebben een beperkt aantal zaken aan de hand gehad. die zijn steeds zeer accuraat opgepakt en afgehandeld. de samenwerking is steeds heel prettig verlopen.

- JP Fiscaal Advies / Jos Peeters

leuke opgewekte dames

ivm te weinig zaken doen stoppen we. Wel is altijd de informatie keurig en op tijd. Maar te weinig om weer een jaar verder te gaan.

- Terry

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×