fbpx

Nieuws

Wijziging regelgeving voor verkoop aan consumenten

"Goed dat je meer wilt weten over dit onderwerp. Het kan zijn dat de informatie in dit artikel niet meer helemaal in orde is. Het artikel is namelijk meer dan een jaar oud. Uiteraard willen wij je graag verder helpen. Neem voor de meest actuele informatie over dit onderwerp contact met ons op!"

02-02-2022 - De situatie: Doe jij zaken met consumenten? Dan gaat er in 2022 het een en ander veranderen. Er gelden namelijk nieuwe regels voor de verkoop aan consumenten om deze groep (nog) meer te beschermen.

De vraag:

Wat gaat er veranderen?

Het antwoord:

Hieronder hebben wij in het kort een overzicht gemaakt van de wijzigingen:

Vereisten geleverde goederen
De goederen die je levert moeten vanzelfsprekend voldoen aan de afspraken die je hebt gemaakt met de koper (in de koopovereenkomst) en wat de koper van het product mag verwachten. Denk aan type, hoeveelheid en kwaliteit van de geleverde goederen. Voldoet het geleverde product daar niet aan? Dan is het product al snel ‘niet-conform’ en voldoet deze dus niet aan de gemaakte afspraken. De koper kan dan herstel of vervanging van het product eisen. Als dat niet mogelijk is of de verkoper gaat niet in op het verzoek van de koper, dan kan de koper in bepaalde situaties de overeenkomst ‘ontbinden’ en het geld terugvragen.

Bewijsvermoeden
Op dit moment is het zo dat als binnen 6 maanden na levering van een product een gebrek aan het product optreedt, het vermoeden is dat het gebrek al aanwezig was voor levering. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat dit niet zo is. Deze termijn van 6 maanden wordt verlengd naar 1 jaar.

Garantie
Bied jij (contractuele) garantie aan jouw klanten? Dan heb je vanaf dit jaar te maken met een aantal nieuwe vereisten. Het garantiebewijs moet bijvoorbeeld in duidelijke en begrijpelijke taal opgesteld zijn en specifieke informatie bevatten.

Wat betekent dit nu echt voor jou?

Consumenten werden al goed beschermd, maar deze bescherming is vanaf januari nog ruimer geworden. Verkoop jij producten aan consumenten? Dan is het belangrijk om na te gaan of en welke gevolgen dit heeft voor jou. Concreet kan dit betekenen dat jij jouw bedrijfsprocessen, algemene voorwaarden of informatie op de website hierop moet aanpassen.

Recht Direct helpt echt

Heb je vragen? Of wil je weten wat deze verandering voor jou betekent? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op via juristen@rechtdirect.nl of bel: 085 008 11 80.

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Slimme tools en documenten

Headset

Persoonlijk advies

Uurtarief

Voordelig tarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×