fbpx

Nieuws

Ziekteverzuim van werknemers registreren? Dat kan zomaar een (onnodig) hoge boete opleveren!

"Goed dat je meer wilt weten over dit onderwerp. Het kan zijn dat de informatie in dit artikel niet meer helemaal in orde is. Het artikel is namelijk meer dan een jaar oud. Uiteraard willen wij je graag verder helpen. Neem voor de meest actuele informatie over dit onderwerp contact met ons op!"

04-06-2021 - Registreer je het ziekteverzuim van werknemers? Let dan op dat je niet meer gezondheidsgegevens registreert dan noodzakelijk is!

De vraag:

Hoe ga je als werkgever om met het registreren van het ziekteverzuim van werknemers?

Het antwoord:

Een werkgever mag alleen gegevens verzamelen die noodzakelijk zijn voor de vaststelling van de verplichting om loon door te betalen of om te bepalen hoe het verder moet met de werkzaamheden. Nu vraag je je waarschijnlijk af wat je precies mag registreren en wat niet. Dat hebben we even op een rijtje gezet.

Gegevens die je mag registreren:

  • Het telefoonnummer en (verpleeg)adres van de werknemer;
  • De verwachte duur van het ziekteverzuim;
  • De lopende afspraken en werkzaamheden;
  • Of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de ziektewet valt (niet onder welke);
  • Of het ziekteverzuim verband houdt met een arbeidsongeval;
  • Of er sprake is van een verkeersongeval met regresmogelijkheid.

Gegevens die je niet mag registreren:

  • De aard en oorzaak van de ziekte.

De hoofdpijn case

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft onlangs een boete opgelegd van maar liefst 15.000 euro(!), omdat de gezondheidsgegevens van zieke werknemers (verkeerd) geregistreerd werden. Ook was de verzuimregistratie onvoldoende beveiligd en daardoor online toegankelijk.

 Wat betekent dit nu echt voor jou?

Als het gaat om ziekteverzuim van jouw werknemers mag je écht alleen de informatie vragen en registeren die je in dit artikel kunt lezen. Het registreren van aard en oorzaak van het ziekteverzuim is een no-go. Ook als de werknemer hierover zelf informatie geeft. Doe je dat wel? Dan riskeer je een forse boete van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Recht Direct helpt echt

Heb je vragen? Wij helpen je graag! Neem contact op met een van onze juristen via juristen@rechtdirect.nl of bel: 085 008 11 80.

 

Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de juristen van Recht-Direct zodat zij je goed kunnen informeren.

Delen via:

Nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste updates direct in je mailbox.

Hoe wij jouw leven gemakkelijker maken? Nou zo dus:

Documenten

Onbeperkt toegang tot documenten

Headset

Rechtshulp take-away service

Uurtarief

Voordelig uurtarief

Gas op die lolly!

Een account aanmaken kost slechts 2 minuten!

Maar wat vinden klanten eigenlijk van ons?

Kennis van zaken, snelle reactie.

We werken goed samen met Recht Direct. Het is een laagdrempelige manier om snel juridisch advies in te winnen. We krijgen snel reactie zodat we vervolgens snel kunnen handelen.

- Leon

Snelle reactie bij vraagstelling

Krijg snel een antwoord op gestelde vraag.

- Eric

8

Het contact met Recht Direct verloopt prima, zowel telefonisch als schriftelijk. Zaken worden direct opgepakt, waardoor de reactietijd kort is. Bij complexere vragen wordt navraag gedaan en ook medegedeeld dat dit iets langer kan duren.

- Zaam-Wonen

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×